Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na rzecz przeszczepów. Finał akcji "Drugie życie" w Małopolsce

Marta Jenner
Marta Jenner
Od lewej: T. Malicki-dyr. I L.O. w Krakowie, A. Palczewski-Małopolski Kurator Oświaty, S.Kracik-wojewoda Małopolski, I.Mazur - Prezes OSOD, dr W. Marcinkowski–FMC Polska, dr P. Przybyłowski-Małop. Konsultant ds. Transplantologii (fot. Piotr Bargiel,
Od lewej: T. Malicki-dyr. I L.O. w Krakowie, A. Palczewski-Małopolski Kurator Oświaty, S.Kracik-wojewoda Małopolski, I.Mazur - Prezes OSOD, dr W. Marcinkowski–FMC Polska, dr P. Przybyłowski-Małop. Konsultant ds. Transplantologii (fot. Piotr Bargiel, fot. Piotr Bargiel
W tegorocznej, trzeciej już edycji akcji "Drugie życie" wzięło udział ponad 20 tysięcy uczniów małopolskich szkół ponadgimnazjalnych. Finał akcji odbył się w Dniu Transplantologii.

Małopolski finał kampanii

16 czerwca w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. B. Nowodworskiego przy pl. Na Groblach 9 w Krakowie odbył się finał akcji "Drugie życie", która na terenie Małopolski objęła ponad 20 tysięcy uczniów z 32 szkół ponadgimnazjalnych.

Małopolska kampania rozpoczęła się w Krakowie 26 stycznia - w Dniu Transplantacji. W tym roku zaangażowali się w nią wojewoda Stanisław Kracik oraz Małopolski Kurator Oświaty Aleksander Palczewski. Zakwalifikowane do programu szkoły otrzymały od organizatorów pakiet materiałów promocyjnych: oświadczenia woli, koszulki, plakaty, wpinki i naklejki. O przebiegu akcji w każdej z placówek decydowali sami uczniowie. Ich pomysłowość, zaangażowanie i zapał oceniali członkowie jury, którzy po zakończeniu akcji nagrodzili pięć szkół.

Pierwsze miejsce zajął Zespół Szkół nr 2 z Bochni, drugie - I Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie, a na trzecim uplasował się Zespół Szkół w Zawoi Wilcznej. Wyróżnienia otrzymali: Powiatowy Zespół nr 8 Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Chełmku oraz Zespół Szkół nr 3 w Bochni.

Kampania "Drugie życie" ruszyła w 2009 roku. Do dziś we wszystkich województwach, gdzie była organizowana (wielkopolskie, małopolskie i warmińsko-mazurskie), wzięło w niej udział ponad 100 tys. uczniów ze 185 szkół. Młodzi ludzie rozdali ponad 170 tys. oświadczeń woli. Od 2010 roku kampania jest częścią zainicjowanego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej "Partnerstwa dla Transplantacji", ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów pod patronatem Minister Zdrowia Ewy Kopacz.

Kampanię organizują Fresenius Medical Care - największy światowy dostawca produktów i usług dla pacjentów z przewlekłą niewydolnością nerek i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych - organizacja pozarządową skupiającą pacjentów dializowanych oraz będących po przeszczepieniu, ich bliskich oraz przyjaciół. Partnerami są Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej i Polska Federacja Pacjentów "Dialtransplant"

Dlaczego "Drugie życie"?

Według danych Poltransplantu z maja 2011 r. w Polsce blisko 2000 osób czeka na przeszczep nerek lub wątroby. Od momentu wpisania na listę oczekujących na transplantację do samej operacji przychodzi im czekać ponad trzy lata – dla wielu z nich ten czas okazuje się zbyt długi. Na zmianę ponurej statystyki może wpłynąć między innymi propagowanie wiedzy dotyczącej przeszczepień.

Organizatorzy akcji "Drugie życie" stawiają przed sobą właśnie cel edukacyjny - chcą zmienić nastawienie młodzieży do transplantacji.
- Wizyty w szkołach w ramach kampanii nie są takie proste, jak mogłoby się wydawać. Młodzi ludzie chcą dyskutować, zadają trudne pytania i żądają jasnych odpowiedzi, ale co najważniejsze: wychodzą ze spotkań mając jasno określone zdanie na temat transplantacji. I o to nam chodzi. Chcemy skłonić ich do myślenia, ale także do porozmawiania o transplantacji w domu czy w kręgu przyjaciół - mówi Iwona Mazur, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Osób Dializowanych, współorganizatorka akcji "Drugie życie".

Efekty kampanii są widoczne również w statystykach przeszczepów.
- W ostatnich latach w Polsce rośnie liczba transplantacji. Cieszę się, że i my dołożyliśmy swoją cegiełkę. Stosując kilka prostych rozwiązań (które nie są wymagane przez NFZ), doprowadziliśmy do tego, że 12 procent naszych pacjentów jest zgłaszanych do przeszczepu nerki i może oczekiwać na narząd. Ten wskaźnik o 70 procent przekracza wymóg, jaki stawia przed nami Narodowy Fundusz Zdrowia i jest to najlepszy wynik wśród wszystkich operatorów stacji dializ w Polsce. W 2010 roku 29 procent wszystkich pacjentów w Polsce, którzy otrzymali przeszczep nerki, pochodziło z naszych ośrodków. Nasza determinacja do tego, by każdy pacjent, który pod względem medycznym ma możliwość uzyskania przeszczepu, otrzymał go, na pewno wzrosła od czasu, gdy dzięki naszej akcji widzimy, jak bardzo w działania na rzecz transplantacji potrafią zaangażować się uczniowie wielkopolskich szkół - twierdzi Teresa Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska (FMCP), głównego organizatora kampanii "Drugie życie".

Organizatorzy serdecznie gratulują zwycięzcom i dziękują za udział w kampanii wszystkim młodym ludziom, którzy udowodnili, że los chorych nie jest im obojętny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto