Ambasada RP w Waszyngtonie przewiduje, że sektor informatyczny będzie tegorocznym polskim hitem w Stanach. Zdaniem Pawła Pietrasieńskiego, szefa Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) ambasady RP w Waszyngtonie, firmy znad Wisły stworzyły za oceanem już 20 tysięcy etatów. Zidentyfikowano też niemal 40 polskich firm, które aktywnie działają w Stanach. Pietrasieński zastrzega, że na pewno jest ich więcej, bo wielu przedsiębiorców działa otwierając amerykańskie spółki czy poprzez joint venture.
AmRest sprzedał 102 restauracje Applebee’s i wprowadza w USA sieć Tagliatella — do końca tego roku zapowiada otwarcie kolejnych lokali na Wschodnim Wybrzeżu, a później w środkowo-zachodnich stanach. Com.40, producent materacy, który do Stanów trafił w 2008 r. za koncernem IKEA, w 2009 r. dostał nagrodę za trzecią pod względem wielkości inwestycję w USA (36,3 mln USD) i zatrudnia w fabryce w Virginii ponad 800 osób. HTL-Strefa, producent m.in. nakłuwaczy, ma połowę amerykańskiego rynku, a w USA zlokalizował pakowalnię i dział marketingu.
Polskie małe i średnie firmy są zaskakująco mocno zdeterminowane do ekspansji zagranicznej. Citigroup przepytała pod tym kątem firmy z 5 krajów naszego regionu. W Polsce aż 39 procent małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje, że w ciągu 2 lat planuje przeprowadzić ekspansję na zagranicznych rynkach. To największy odsetek ze wszystkich przebadanych krajów. Na Węgrzech ekspansję planuje 38 procent firm, w Rumunii 32, w Czechach 23, a w Rosji 21 - donosi “Puls Biznesu”.
Według ekspertów polskie firmy charakteryzuje duży potencjał do ekspansji zagranicznej. Produkty i marki, które oferują, są na światowym poziomie, a często nawet kreują nowe trendy. Zagraniczna ekspansja polskich firm nie polega już jedynie na rozpoczynaniu czy zwiększaniu eksportu. Nasi przedsiębiorcy coraz częściej bowiem budują za granicą struktury organizacyjne i fabryki.
W 2013 roku w Polsce upadło 926 firm. Liczba upadłości w 2014 roku najprawdopodobniej zwiększy się o ok. 3 proc. Ekspansja polskich firm na rynek amerykański to dla wielu przedsiębiorców szansa na stworzenie sukcesu. Już wiadomo, co będzie polskim hitem w najbliższych miesiącach. "To będzie rok bardzo intensywnej aktywności polskich firm IT, w tym producentów gier elektronicznych - uważa Paweł Pietrasieński.
Wartość amerykańskiego rynku IT przekracza 600 mld USD i jest większa od PKB Polski. W San Francisco - mieście, które jest siedzibą większości spółek z sektorów elektronicznych powstało biuro akceleracyjne WPHI.
TTIP: szanse i wyzwania dla biznesu
Według raportu Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce z września 2013 roku umowa w sprawie inwestycji i handlu pomiędzy Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi (TTIP), jako siła napędowa największego globalnego porozumienia handlowego, jest inicjatywą, której odpowiedni czas właśnie nadszedł. Poprzez efekt kreacji handlu, TTIP będzie pozytywnie wpływać na relacje handlowe Polski z USA i innymi krajami. Znosząc pozataryfowe i inwestycyjne bariery, TTIP, może również stymulować napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski. Niektóre sektory gospodarki, w których bariery handlowe są szczególnie silne, takie jak przemysł samochodowy, chemiczny, spożywczy i farmaceutyczny, mogą wiele zyskać. Wydaje się, że zniwelowanie barier handlowych i administracyjnych będzie miało największe znaczenie dla polskich MŚP, stwarzając nowe możliwości dla wymiany handlowej po obu stronach Atlantyku. Mając to na uwadze, polski rząd i środowiska biznesu, powinny uważnie obserwować przebieg prac nad TTIP. Zakończenie negocjacji TTIP planuje się do końca 2014 roku.
Anna Dzikowska
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?