Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tanie studiowanie

Redakcja
Współczesne techniki informatyczne otworzyły przed nauczycielami i uczniami nowe, atrakcyjne metody współpracy, które pozwalają obu stronom na dużą autonomię dotyczącą czasu i miejsca realizacji zadań.

Uczestnik zajęć e-learninowych korzysta z materiałów i wykładów w dogodnym dla siebie czasie i miejscu. Oczywiście są zadania, których zrealizowanie wymaga określonych ram czasowych, dotyczy to przede wszystkim testów sprawdzających oraz zadań domowych, jeżeli takie są przewidziane w programie kursu czy studiów oraz spotkań on-line. Prowadzący przez cały czas monitorują pracę zespołu, zaangażowanie uczestników, i osiągane przez nich wyniki, które w wielu przypadkach generowane są zaraz po zakończeniu zadania.

E-learnig, to metoda nauczania przez internet z wykorzystaniem takich narzędzi jak skype, telefon, poczta mailowa i tradycyjna, którą można przykazywać np. płyty CD z nagranymi lekcjami.

Inną metodą jest blended-learning, nauczanie komplementarne, która łączy e-learning z nauczaniem tradycyjnym, czyli część zadań wykonywanych jest w internecie, część na tradycyjnych spotkaniach z nauczycielem w realu.

Jak wynika z moich doświadczeń, szczególnie chętni do uczestniczenia w tego typu zajęciach są uczniowie z problemami w nauce, gdyż praca tylko z komputerem eliminuje stres obecny w kontaktach „face to face”. Przyznać jednak muszą, że w przypadku testów sprawdzających poziom adrenaliny znacznie podnosi ograniczenie czasowe, które w tego typu zadaniach często jest wymagane. Aby osiągnąć wiarygodny wynik testu, który z racji charakteru zdalnego nauczania realizowany jest najczęściej w warunkach domowych, zegar staje się elementem, który nie pozwala zdającemu na korzystanie z notatek, ponieważ wymaga maksymalnego skupienia na wykonywanym ćwiczeniu i czasie, który na jego realizację został przeznaczony.

Istotą kursu zdalnego jest przekazanie wiedzy i umiejętności w optymalny sposób, bowiem autorzy muszą pamiętać, aby nie przeciążać uczniów nadmiernymi treściami oraz unikać niepotrzebnych ozdobników, które mogą rozpraszać uwagę odbiorcy. Dobrze przekazane informacje powinny stanowić inspirację do indywidualnych przemyśleń, zachęcać do samodzielnego rozwiązywania problemów i spontanicznego poszukiwania nowych wiadomości. Prezentowane przykłady powinny wskazywać praktyczne zastosowania omawianej teorii, natomiast fora dyskusyjne, różne gry edukacyjne czy quizy mają wpływać na utrwalanie wiedzy. Uczenie się na błędach i eksperymentowanie z nowymi treściami uczy samodzielnego, twórczego myślenia. Właściwie przygotowany materiał powinien motywować do dalszej nauki.
Bardzo ważnym działaniem psychologicznym służącym motywacji do pracy jest zróżnicowanie trudności zadań, aby umożliwić samodzielną pracę uczniowi słabszemu i dać jednocześnie możliwość rozwoju intelektualnego uczniowi zdolnemu. Pozwolenie uczestnikom zajęć na budowanie poczucia własnej wartości stanowi podstawę sukcesu twórców programu i jego uczestników.

Uczeń ma możliwość wielokrotnego wykonywania tego samego ćwiczenia, wszak powiedzenie „ćwiczenie czyni mistrza” sprawdza się w 100 proc. Powtarzając ten sam zestaw ćwiczeń kursant automatycznie przyswaja wiadomości, które wymagają pamięciowego opanowania.
Zdalne nauczanie to ogromna szansa dla osób niezamożnych i niepełnosprawnych, a także mieszkających poza granicami kraju oraz tych, którzy zechcą skorzystać z przepisu pozwalającego na indywidualną naukę w domu.

Studia prowadzone metodą zdalną pozwalają zaoszczędzić masę pieniędzy, bowiem odpadają koszty wynajmu mieszkania, dojazdów, a nawet zakupu książek czy skryptów, ponieważ większość potrzebnych materiałów umieszczanych jest na platformie.

Praca w internecie nie musi być sformalizowana. Prowadzący może ustawić forum prywatne dla uczestników kursu, na którym mają możliwość wymienienia się uwagami związanymi z tematyką kursu, mogą bez pomocy prowadzących rozwiązać nurtujący ich problem, albo porozmawiać na dowolne tematy, co pozwali na nawiązanie między uczestnikami bliższej znajomości, a nawet zawrzeć przyjaźnie. Tego typu spotkania szczególnie potrzebne są w pracy z uczniami niepełnosprawnymi, chorymi, którzy z racji swojego stanu zdrowia nie mogą brać udziału w zajęciach tradycyjnych.

Zdobywanie nowych umiejętności, podnoszenie kwalifikacji metodą zdalną, to szansa dla wielu. Myli się ten, kto myśli, że jest to rodzaj zajęć pozwalających na pielęgnowanie lenistwa. Na żadnych studiach nie byłam tak rozliczona z każdej sekundy poświęconej nauce jak na studiach podyplomowych zorganizowanych prze Uniwersytet Warszawski i Jagielloński "Przygotowanie kadr do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Najatrakcyjniejsze miejsca do pracy zdaniem Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto