Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje w dobie renesansu. Producenci walczą o klienta

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
PESA 120Na w Warszawie
PESA 120Na w Warszawie
Jak szacują eksperci, w obecnych czasach tramwaje na świecie przechodzą renesans. W Polsce dopiero zaczynają wychodzić z zaniedbania, a firmy oferujące tabor tramwajowy prześcigają się w walce o klienta.

Poprawienie stanu polskich tramwajów w dużej mierze jest możliwe dzięki dofinansowaniom z Unii Europejskiej. "Szacuje się, że w perspektywie obecnego budżetu unijnego miasta kupią około 300 tramwajów" - zaznacza Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Liczba zamówień składów, a stan infrastruktury to dwie odrębne sprawy. Wraz z transformacją ustrojową, samorządy nie od razu zdobyły stabilną pozycję. Miało to wpływ na utrwalenie zastoju w transporcie tramwajowym. Jak podaje serwis Onet.pl 60-70 proc. infrastruktury tramwajowej wymaga modernizacji.

Niektóre z miast, jak Warszawa czy Kraków, rozbudowują sieć tramwajową. Inne, jak np. Olsztyn muszą ją tworzyć od podstaw. "Polski transport tramwajowy przez pewien czas przypominał bezwładną masę, którą wielu najchętniej chciałoby zlikwidować - zaznacza Jacek Wesołowski z Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej.

Ostatnio jednak sytuacja ulega zmianie. Średni wiek taboru w polskich miastach wynosi ponad 30 lat. Na ożywieniu w tym segmencie rynku zarobić mogą producenci składów. Dominującą pozycję na rynku zajmuje bydgoska Pesa. Podpisała kontrakt z Tramwajami Warszawskimi na kwotę 1,5 mld zł . Do 2013 roku Pesa dostarczy 186 niskopodłogowych tramwajów do stolicy.

Spółka pozyskała zlecenie na dostarczenie taboru do Częstochowy i Bydgoszczy. Zdaniem Michała Żurowskiego z Pesy, przed producentami taboru tramwajowego rysują się dobre perspektywy. Potrzeby polskiego rynku szacowane są na około 300 nowych wagonów.

Do gry na rynku chce się włączyć Solaris Bus & Coach z wielkopolskiego Bolechowa, który oferuje tramwaje własnego projektu. Spółka dwa lata temu pozyskała w Poznaniu kontrakt o wartości 280 mln zł. Firma uczestniczy także w przetargach w innych państwach UE.

Sukces odniosła także kanadyjska firma Bombardier Transportation, która do Krakowa dostarczy 24 tramwaje na łączną kwotę 59 mln euro. mniejszą rolę odgrywają Alstom-Konstal z Chorzowa, Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski z Poznania oraz szwajcarski Stadler.

I aż na usta same się cisną słowa popularnej piosenki:

Kiedy rano jadę osiemnastką,
chociaż ciasno, chociaż tłok,
patrzę na kochane moje miasto,
które mnie zadziwia co krok.
Bo tu Marszałkowska i Trasą W—Z,
Krakowskie Przedmieście
i tunel, i wnet...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto