Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa. Otwarto przetarg na dostarczenie wagonów dla metra

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Otwarto przetarg na dostarczenie 35 pojazdów sześciowagonowych metra. Zgłosiły się cztery firmy. Najtańszą ofertę zaproponowali Hiszpanie.

W przetargu wystartowały cztery firmy. Francuski Alstom Konstal nie spełnił jednak wszystkich warunków.

Najtańszą ofertę przedstawiła Skoda&Wagonmasz - 1 mld 108 mln zł. Hiszpański CAF zaproponował kwotę 1 mld 198 mln zł, a Siemens&Newag 1 mld 304 mln. W propozycji Rosjan
nie został jednak uwzględniony podatek VAT. Biorąc pod uwagę ceny netto najniższa jest więc oferta hiszpańska. Zwycięzce przetargu poznamy za około miesiąc.

Jak na razie jest to największy zakup taboru w warszawskim metrze. Gdy wagony zostaną dostarczone powiększy się on ponad dwukrotnie. W chwili obecnej metro posiada 40 pociągów czyli 240 wagonów podziemnej kolejki. W 1995 roku kupiono 10 sztuk, w latach 1994-1997 50 sztuk, między 2000 a 2005 108 sztuk, w 2006 i 2007 30 sztuk, a w okresie 2008-2009 42 sztuki.

Nowe pojazdy cechuje wysokie bezpieczeństwo, niezawodność, komfort pasażerów oraz ekonomiczne warunki eksploatacji. Mają umożliwiać przejście pomiędzy wagonami bez konieczności wychodzenia z pociągu. Pomieścić mogą ponad 1400 osób (w tym 320 miejsc siedzących). Zostaną odpowiednio przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdą się w nich specjalne miejsca dla osób na wózkach oraz zamontowane zostaną przyciski do bezpośredniego kontaktu z maszynistą. Rozwiązany ma zostać też problem zbyt dużego odstępu między krawędzią peronu a progiem drzwi wagonu.

Głównym kryterium wyboru oferty będzie oczywiście cena. Oprócz ceny będzie brane pod uwagę także zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu czy możliwość wydłużenia gwarancji.

Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest na IV kwartał 2012 r., a ostatnia dostawa rok później. Około 20 składów prawdopodobnie będzie obsługiwać odcinek centralny II linii, a pozostałe zostaną skierowane na I linię w związku z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania.

Przetarg finansowany jest ze środków własnych Metra Warszawskiego na podstawie zabezpieczenia uzyskanego dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej- pociągami metra w latach 2009-2027. Metro Warszawskie wraz z miastem stołecznym Warszawa stara się o pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej na zakup składów, które mają być wykorzystywane na II linii podziemnej kolejki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto