Nasza Loteria

Jajko stalowe Fabergé. Niezwykłe dzieło z trudnych czasów wojny

Adam Szymanski
Adam Szymanski
Jajko stalowe z roku 1916
Jajko stalowe z roku 1916 fot. Muzeum Zbrojownia Kremlowska
„Jajko stalowe (wojenne)” powstało w czasie I wojny światowej. Jest wykonane ze stali, a jego podstawą są cztery pociski. To wyjątkowe dzieło Fabergé było prezentem od Mikołaja II dla Aleksandry, podarowanym w czasie, gdy car był na froncie

Niezwykły pomysł
To zdecydowanie jedno z najoryginalniejszych jajek Fabergé. O jego wyjątkowości decyduje materiał z jakiego zostało wykonane, data powstania dzieła i historia którą przedstawia. Niestety nie wiemy kto był pomysłodawcą tego dzieła. Być może był to Henryk Wigström, który kierował w 1916 roku pracownią w Petersburgu, choć dzieło nie reprezentuje typowego dla niego stylu. W tamtym okresie cesarski prezent wielkanocny był wykonywany w drodze nieformalnego konkursu. Każdy złotnik mógł przedstawić projekt, a Fabergé wybierał najlepszy do realizacji. Pomysł by nawiązać do wydarzeń I wojny światowej i gloryfikować osobę Mikołaja II przedstawionego jako zwycięskiego wodza ma typowy dla dzieł Fabergé z tego okresu bardzo pochlebczy charakter.

Jajko ze stali jako symbol potęgi armii rosyjskiej
W trudnych latach pierwszej wojny światowej, zwłaszcza w 1915 i 1916 roku projekty jajek Fabergé wyraźnie nawiązywały do wydarzeń wojennych. „Jajko stalowe” zawiera bogatą symbolikę wojenną. Są to: surowość dekoracji, pociski, które tworzą podstawę dzieła, ale najbardziej przemawia gładka i błyszcząca powierzchnia stali. w oczywisty sposób kojarzy się z polerowaną powierzchnią luf armatnich. Stal jako materiał jest w tym przypadku bardzo wymownym symbolem. Jest to materiał symbolizujący siłę, potęgę, niezniszczalność. Stal w „Jajku stalowym” doskonale wzmacnia wymowę dzieła.

Mąż-wódz i syn-żołnierz
„Jajko stalowe” nie upamiętnia wojny jako takiej, upamiętnia wielkiego wodza, który dowodził armią rosyjską w czasie pierwszej wojny światowej – cara Mikołaja II, któremu towarzyszył jego syn i zarazem następca tronu, carewicz Aleksy. To im poświęcona jest niespodzianka ukryta we wnętrzu „Jajka stalowego”.
Przesłanie dzieła jest proste i skierowane do konkretnej osoby, do cesarzowej Aleksandry. To jej mężczyźni – mąż i syn – są tu bohaterami, herosami broniącymi Rosję przed wrogami i niebezpieczeństwami.

Opis dzieła
„Jajko stalowe” ma tradycyjną formę jaja. Jego gładką powierzchnię zdobią tylko złote aplikacje w formie dwugłowego orła imperialnego, motywu św. Jerzego zabijającego smoka, monogramu cesarzowej Aleksandry i daty „1916”. Wierzchołek dzieła zdobi złota korona imperialna. Jajko wspiera się na podstawie, która została wykonana w formie czterech stalowych pocisków.
Niespodzianką ukrytą wewnątrz jajka była miniaturka obrazu przedstawiającego cara Mikołaja II i carewicza Aleksego, przebywających w otoczeniu żołnierzy na froncie I wojny światowej. Ponad umieszczonym na miniaturowej sztaludze obrazem znajduje się krzyż Orderu św. Jerzego ze wstęgą orderową i koroną imperialną. Order ten jest najwyższym w Rosji odznaczeniem nadawanym za zasługi na polu bitwy.
Dzieło zostało zaprojektowane i wykonane w petersburskiej pracowni Henryka Wigströma. Miniaturę zdobiącą niespodziankę wykonał artysta dworu cesarskiego Wasilij Zujew. Koszt wykonania dzieła nie jest znany. Wysokość jajka wynosi tylko 101 mm, a łącznie z podstawą 167 mm. Jajko jest oznakowane puncami firmy Fabergé, Henryka Wigströma i miasta Petersburg.

Prezent wielkanocny
„Jajko stalowe” było jednym z dwóch ostatnich cesarskich prezentów wielkanocnych, które zostały wręczone. W następnym roku jajka Fabergé zostały wykonane, ale z powodu wybuchu rewolucji już ich na dwór nie dostarczono.
"Jajko stalowe" zostało podarowane cesarzowej 10 kwietnia 1916 roku, gdy wraz z dziećmi przebywała w Carskim Siole. Wyjątkowo jajka nie wręczał osobiście car Mikołaj II, który w czasie świąt wielkanocnych przebywał na froncie. Dzieło przekazał cesarzowej reprezentujący firmę Fabergé syn Piotra Karola, Eugeniusz Fabergé.
Prezent zaskoczył Aleksandrę i dwór swoim stylem i materiałem. Nie był do końca prezentem radosnym, bo cesarzowa bardzo tęskniła za mężem i synem. Był to trudny czas. W Rosji wzrastały antywojenne nastroje i powszechna krytyka władz. Częste wizyty cara Mikołaja II na frontach nie dawały oczekiwanego rezultatu propagandowego. Do władz i opinii publicznej docierała świadomość tragicznego bilansu wojny. Na jej frontach zginęło około 1,4 miliona Rosjan, a około 970 tysięcy dostało się do niewoli.

„Jajko stalowe” nigdy nie opuściło Rosji
Ze względu na niejubilerski materiał, z którego „Jajko stalowe” zostało wykonane władzom radzieckim nie udało się go sprzedać w ramach wielkich wyprzedaży skarbów sztuki, która miała miejsce po roku 1920. Ostatecznie dzieło zostało przekazane do zbiorów skarbca kremlowskiego, gdzie do dziś się znajduje.

* Burzliwa historia Jajka stalowego i okoliczności jego powstania zostały opisane przeze mnie w jedynej w Polsce książce o Fabergé. Patrz: Fabergé. Historia i arcydzieła, Opole 2014.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NaM - Podlaskie ligawki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto