30 grudnia 2012 r. o godzinie 16.20 w trakcie lądowania na moskiewskim lotnisku Wnukowo rozbił się samolot produkcji rosyjskiej Tu-204-100, linii lotniczej Red Wings, wyprodukowany w 2008 roku (rejestracja RA-64047). Leciał z Pardubic (Czechy). Na pokładzie było 12 członków załogi. Po przyziemieniu samolot wpadł w poślizg na pasie 19., uderzył w ogrodzenie lotniska i uszkodził anteny lokalizatora ILS, w końcu zatrzymał się w pobliżu autostrady Moskwa-Kijów. Samolot złamał się na kilka części: kabina załogi znajdowała się przy autostradzie, kadłub i osobno sekcja ogonowa w dolinie przy autostradzie. Ruch drogowy został zatrzymany. Powstały pożar prawego silnika szybko został ugaszony. Zginęli dowódca statku powietrznego, pilot zmarł z powodu odniesionych ran. Reszta ofiar została przewieziona do szpitala. Poinformowano, że dwoje z nich (inżynier lotu i stewardesa) zmarło. Lotnisko Wnukowo ma jedną drogą startową zamkniętą z powodu trwającego remontu. Drugi pas został zamknięty do godziny 14 czasu lokalnego i o 14.30 wznowił pracę.
Katastrofy rzadko są wynikiem konkretnej przyczyny. Zwykle są wynikiem powstania kilku różnych przyczyn. Powstałe indywidualnie mogą wydawać się nieistotne, ale w połączeniu z innymi są w stanie zrobić sumę pozornie niepowiązanych ze sobą zdarzeń, które doprowadzają do katastrofy. W ostatnich dniach ten typ samolotu miał kilka przesłanek i awarii związanych z instalacją podwozia i lądowaniem.
Incydenty związane z samolotami Tu-204
Twarde lądowanie
7 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings, (produkcja 2000 r., rejestracja RA-64019) wykonywała lot ze Stambułu (Turcja) do Moskwy - Wnukowo. Na pokładzie było 191 pasażerów i 10 członków załogi. Po wylądowaniu Inspektorzy obiektywnej kontroli lotu na lotnisku Szeremietiewo wykryli twarde lądowania na lotnisku w Stambule do 1,98 „g”. Załoga i pasażerowie nie zostali ranni.
Brak sterowania przednim kołem
18 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (rok prod. 2008, rejestracja RA-64046) wykonywała lot z Moskwy Wnukowo do Krasnojarska. Na pokładzie było 30 pasażerów i 11 członków załogi. Po lądowaniu w czasie kołowania w Krasnojarsku załoga poinformowała, że nie może zwolnić pasa ze względu na zamarznięcie wyłącznika krańcowego. Samolot został odholowany ciągnikiem na miejsce parkingowe.
Wykołowanie poza pas startowy
20 grudnia. Załoga Tu-204-100B linii lotniczych Red Wings (rok produkcji 2008, rejestracja RA-64049) wykonywała lot z Moskwy Wnukowo do Nowosybirska. Na pokładzie było 59 pasażerów i 8 członków załogi. O godzinie 11.11 czasu lokalnego samolot lądując w ścieżce na pasie startowym 25 (długość pasa - 3600 m o współczynniku przyczepności 0,55) w Nowosybirsku Tolmachevo zatrzymał się za nawierzchnią pasa w odległości ok. 350 metrów. Nikt nie został ranny. Pasażerowie wysiadali po schodach i dowiezieni zostali do terminalu autobusem. Podczas toczenia się samolotu zostały zniszczenie cztery główne opony prawego podwozia i dwie przednie oraz opona główna lewego podwozie. Lotnisko kontynuowało pracę z pasa 16/34.
Wskazania nie wypuszczonego podwozia
20 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (rok produkcji 1998 r, rejestracja RA-64018) wykonywał lot z Machaczkała do Moskwy Wnukowo. Na pokładzie znajdowało się 56 pasażerów i 8 członków załogi. Podczas podejścia do lądowania na lotnisku Wnukowo nastąpił sygnał alarmowy o niewypuszczeniu podwozia. Załoga przerwała podejście i przeszła na drugi krąg. Po usunięciu awarii załoga zdołała wypuścić podwozie i samolot wylądował bezpiecznie na docelowym lotnisku Wnukowo.
Wskazania nie wypuszczonego podwozia
24 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (rok produkcji 1998, rejestracja RA-64019) wykonywała lot z Soczi do Omska. Na pokładzie było 170 pasażerów i 8 członków załogi i dwóch techników pokładowych. Podczas podejścia na lotnisku Omsk włączył się alarm niewypuszczenia przedniej stójki. Załoga przerwała podejście i udała się na drugi krąg. Podwozie wypuszczono z instalacji awaryjnej. 18 minut po rozpoczęciu procedury lądowania samolot wylądował bezpiecznie na lotnisku Omsk Central.
Wytoczenie się poza pas startowy
5 listopada załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (wyprodukowany w 2008 r., rejestracja RA-64043) wykonywała lot z Moskwy Wnukowo do Jekaterynburgu. Na pokładzie było 212 pasażerów. O godz. 14.42 UTC po wylądowaniu podczas burzy śnieżnej na pasie startowym 26 lotniska w Koltsovo samolot wytoczył się o 20 m poza pas startowy, zatrzymując wszystkie podwozia w bezpiecznej strefie końcowej. Nikt nie odniósł obrażeń. Samolot nie miał żadnych widocznych uszkodzeń. Pasażerowie zostali wyładowani po ruchomych schodach i dowiezieni do terminalu autobusem.
Czy powyższe zestawienie incydentów z udziałem samolotu Tu-204 nie wskazuje, że winni nie są piloci, jak podaje minister transportu Rosji, ale niedopracowany jest system podwozia samolotu. Przedstawione tu incydenty ostatnich miesięcy wskazują na to dobitnie.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?