Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Latający zabytkowy Douglas DC-3 przyleciał do Warszawy

Roman Woźniak
Roman Woźniak
Samolot DC-3 na warszawskim lotnisku Babice
Samolot DC-3 na warszawskim lotnisku Babice Roman Woźniak
Zabytkowy samolot Douglas DC-3, w historycznych barwach KLM, o znakach rejestracyjnych PH-PBA i imieniu "Princess Amalia", 14 maja odwiedził Warszawę. Wyprodukowana w 1944 roku maszyna posiada długą i ciekawą historią.

Plan lotu przewidywał lądowanie na lotnisku Babice - EPBC. Tu oczekiwali na maszynę pracownicy warszawskiego biura KLM i Air France, osoby zaproszone na lot widokowy, szczęśliwcy z losowań lotów, redakcje TV, dziennikarze, fotoreporterzy i spotterzy. Wszyscy zgromadzeni w pobliżu białego namiotu z reklamami KLM. Zgodnie z planem, „Princess Amalia” przyziemiła na betonowym pasie lotniska o godzinie 14.45 czasu warszawskiego.

Zasłużona sława DC-3

Samolot DC-3 uznawany jest za jeden z najbardziej udanych i znaczących w historii światowego lotnictwa. O wadze tego samolotu dla wysiłku wojennego aliantów w czasie II wojny światowej niech świadczy wypowiedź generała Eisenhowera, który stwierdził, że C-47 był jednym z podstawowych narzędzi, dzięki którym alianci odnieśli zwycięstwo w II wojnie światowej.

Historia samolotu

Samolot powstał w oparciu o wcześniejszy model DC-2. Prototyp oblatano 15 grudnia 1935 roku. Jako 21-miejscowy samolot pasażerski szybko wszedł do użytku na liniach amerykańskich a później europejskich. Licencję samolotu DC-3 nabyły: ZSRR (w 1937 r.) oraz Japonia. Po przystąpieniu USA do II wojny światowej w 1941 roku rozpoczęto masową produkcję samolotu pod oznaczeniem „Dakota” dla lotnictwa brytyjskiego, oraz odmianach C-47 „Skytrain” i C-53 „Skytrooper” dla lotnictwa amerykańskiego. Ogółem do 1946 roku wyprodukowano ponad 13 tysięcy samolotów DC-3.

Samoloty z demobilu w PLL LOT

W maju 1946 roku PLL LOT zarejestrował 9 samolotów w wersji C-47A. Początkowo były w wersji transportowej zaopatrzone w metalowe ławki. Z czasem zamienione na fotele pasażerskie i po kolejnych zmianach i po uzupełnieniu wyposażenia radionawigacyjnego zwiększono też liczbę miejsc pasażerskich do 26. Wiosną 1959 roku wszystkie samoloty C-47 zostały sprzedane do Iranu.

Rosyjska odmiana DC-3

Produkowany w ZSRR na licencji DC-3 został nazwany tam Li-2 od nazwiska konstruktora inż. B. Lisunowa, który zastosował w samolocie inne silniki, inne podwozie oraz pomniejsze elementy. Samolot był też skromniej wyposażony pod względem radiowo-nawigacyjnym. Wyprodukowano ponad dwa tysiące samolotów Li-2 i były one poza ZSRR eksploatowane w Polsce, Bułgarii, Rumunii, Jugosławii i na Węgrzech. W Polsce 3 samoloty Li-2 od 17 września 1944 roku były przydzielone do obsługi pro moskiewskiego rządu PKWN. Wykonywały loty kurierskie do Moskwy, Wilna i Lwowa.

Li-2 w PLL LOT

Po reaktywowaniu 6 marca 1945 roku Polskich Linii Lotniczych „LOT” z czasem przybywało tych samolotów. Do kwietnia 1946 roku zakupiono 20 fabrycznie nowych samolotów Li-2. W końcu 1945 roku wojsko przekazało 10 szt. samolotów Li-2 w wersji transportowej choć z małym nalotem 200-600 godz. Jednak mocno zużytych, które przekazano do remontu w Mielcu. W latach 1951-53 zakupiono 9 nowych samolotów Li-2 dla LOT-u.

Łącznie do zakończenia eksploatacji w 1967 roku PLL LOT miał na stanie 40 samolotów Li-2 i był to typ najliczniej eksploatowany w historii LOT-u.
Samolot SP-LKE tzw. „papuga” przekazany do Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych w 1963 roku. Zakończył swą służbę 1 września 1970 roku i przeleciał do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Ostatni lot wykonał pod dowództwem kpt. pil. Włodzimierza Gedymina.

Od 93 lat pod tym samym godłem

KLM (czyli Królewskie Towarzystwo Lotnicze) to największa holenderska linia lotnicza założona w 1919 roku. Linie KLM wchodzą w skład holdingu Air France-KLM, ich głównym portem lotniczym jest Amsterdam-Schiphol ( AMS ), należą także do aliansu lotniczego SkyTeam.
W 1936 roku wprowadzone zostają do eksploatacji samoloty Douglas DC-3.
W 1956 roku KLM rozpoczyna regularne rejsy na trasie Amsterdam – Warszawa. Pierwszy rejs wykonał samolot Douglas DC-4 przywożąc pierwszych sześciu pasażerów. PLL LOT rejsy na tej trasie rozpoczął 1 czerwca 1959 roku.

KLM współcześnie

Od maja 2004 roku działa połączone nowe przedsiębiorstwo AIR FRANCE KLM. Flota przedsiębiorstwa liczy w sumie 590 maszyn. Pracuje w firmie łącznie 102 tysiące osób. Najnowszymi nabytkami są zakupione przez Air France w 2009 roku Airbusy A380 potocznie nazwany SuperJumbo – dwupoziomowy, czterosilnikowy samolot pasażerski produkowany przez przedsiębiorstwo Airbus. Samolot ten mieści 555 osób przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 osoby przy konfiguracji całej maszyny do standardu klasy ekonomicznej. Oglądany holenderski DC-3 przyleciał do nas z Berlina a następnego dnia odleciał do Pragi.
Znajdź nas na Google+

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto