Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Najnowszy śmigłowiec Lotniczego Pogotowia rozpoczął służbę

thens
thens
Lądowanie EC-135
Lądowanie EC-135 Tomasz Hens
7 grudnia, gotowa do wylotu maszyna - Eurocopter EC-135, została zaprezentowana zaproszonym gościom i dziennikarzom w bazie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Krakowie. Po niespełna godzinie śmigłowiec odleciał na pierwszą akcję.

Eurocopter EC-135 to jedna z najnowocześniejszych maszyn tego typu. Na razie pierwszy śmigłowiec stacjonuje w krakowskiej bazie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Docelowo maszyn będzie 23. Dostawy mają zakończyć się do grudnia 2010 roku. Koszt maszyny to 22 mln zł, a cały kontrakt opiewa na sumę blisko 500 mln zł, wliczając koszt symulatora lotów. Planowany czas eksploatacji śmigłowców to 20 lat.

Śmigłowiec EC-135 to maszyna zaprojektowana specjalnie jako powietrzna karetka. Zabiera na pokład pilota, lekarza, ratownika medycznego oraz pacjenta. Jest mniejszy od swojego poprzednika, dzięki czemu będzie mógł lądować w miejscach przygodnych czy lądowiskach dotychczas niedostępnych dla śmigłowca Mi-2 Plus. Przy tym Eurocopter ma większy zasięg i prędkość, co jest nie do przecenienia, gdy o życiu poszkodowanego decydują minuty. Nowy śmigłowiec może odbywać loty bez widoczności ziemi, czyli wyłącznie na podstawie wskazań przyrządów pokładowych. Zatem będzie możliwe dotarcie do pacjenta w niemal każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. W razie awarii jednego z silników, można bezpiecznie kontynuować start lub lądowanie. Ponadto śmigłowiec został wyposażony w radar pogodowy, autopilota, system automatycznej stabilizacji, łagodzący skutki czynników atmosferycznych.

Dużym wyzwaniem okazała się aranżacja kabiny tak małego śmigłowca. Szefem projektu kabiny medycznej został z-ca dyrektora ds. medycznych Zbigniew Żyła. Poszczególne koncepcje sprawdzane były za pomocą programów graficznych, oraz na makiecie w siedzibie producenta przedziału medycznego. Dzięki temu powstał całkowicie nowy standard kabiny medycznej dla śmigłowców ratunkowych. Wyposażenie kabiny Eurocoptera porównywalne jest z wyposażeniem karetki reanimacyjnej.

Razem z wprowadzeniem Eurocoptera do służby, zwiększona zostanie ilość baz Lotniczego Pogotowia do 19. Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu dotarcia śmigłowca do pacjenta.

Śmigłowce ratownicze wykonują rocznie średnio 6000 do 6300 misji. Sam krakowski zespół w bieżącym roku (do 30 listopada) wykonał 355 misji, z których 223 to loty do nagłych zdarzeń (wypadki i nagłe zachorowania).

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto