Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polskie Radio - Czy nadal potrzebne?

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Logo polskiego radia // www.news.portalisko.pl/images/Polskieradio.jpg
Logo polskiego radia // www.news.portalisko.pl/images/Polskieradio.jpg www.news.portalisko.pl/images/Polskieradio.jpg
Włączając radio często szukamy muzyki, by znaleźć chwilę odprężenia, ale zamiast tego w polskim radiu znajdujemy pozycje, które powodują, że zmieniamy stację. Czy Polacy potrzebują opłacanego z abonamentu Polskiego Radia?

Z ostatnich danych wynika, że ściągalność abonamentu radiowo-telewizyjnego w Polsce wynosi 45 proc. Jest to bardzo słaby wynik w porównaniu z Wielką Brytanią gdzie ściągalność wynosi ok. 90 proc. Ale powiedzmy sobie szczerze - widz w Zjednoczonym Królestwie nie może narzekać na BBC. Bogata oferta telewizyjna i radiowa sprawia, że jest to czołowy nadawca radiowy i telewizyjny w Zjednoczonym Królestwie. W Polsce sprawa jest bardzo skomplikowana.

W najnowszych opublikowanych przez portal wirtualnemedia.pl, badaniach słuchalności stacji radiowych w Polsce prowadzi komercyjne radio we władaniu spółki Broker FM, RMF FM. Na drugim miejscu znajduje się również prywatna stacja radiowa Zet. Dopiero na trzecim miejscu, z wynikiem 12 proc. udziału w rynku, znajduje się radiowa Jedynka, a zaraz za nią z ponad 6 proc. Trójka. Jest to bardzo słaby wynik, mając na uwadze fakt, że Polskie Radio jest zasilane pieniędzmi podatników.

Słuchacze i Sympatycy Polskiego Radia podają argument, że każdy znajdzie tam coś dla siebie. Po części można się zgodzić z tym stwierdzeniem, ale prawda jest taka, że ramówka nie sprosta wyzwaniu, jakie rzuciły polskiemu radiu komercyjne stacje. Jednym z powodów, dla których większość przeciętnych słuchaczy włącza odbiornik radiowy to muzyka. No w polskim radiu można ją znaleźć, ale w odpowiednich godzinach i wg mnie często pojawiają się tam utwory, które powodują natychmiastową zmianę stacji.

Można zapytać dlaczego Polskie Radio nie walczy o słuchacza? Szefowie mediów publicznych zazwyczaj zasłaniają się stwierdzeniem, że muszą spełniać misję publiczną. Lecz czy spełnianiem tej misji można nazwać upolitycznienie programów publicystycznych pod jedną ze stron politycznych? Na pewno nie, tym bardziej, że jest to medium opłacane z naszego abonamentu i wymagany jest obiektywizm pod każdym względem. Polskie Radio przekonuje, że bez wcześniej wspomnianego abonamentu radiowo-telewizyjnego upadną lokalne stacje radiowe skupione wokół Audytorium 17 (Lokalne stacje polskiego radia). Ale ich słuchalność też nie jest zadziwiająca i zmian w nich nie widać. Szczerze mówiąc to zlikwidowanie lokalnych stacji polskiego radia nie byłoby duża stratą. Stacje komercyjne wypierają nawet rejonowych konkurentów, zakładając w największych miastach oddziały swoich rozgłośni.

Od czasu podania do opinii publicznej przez PO pomysłu zniesienia abonamentu, rozpoczęto w mediach publicznych akcje reklamowe mające przekonać Polaków, że bez abonamentu nie będą normalnie funkcjonować TVP czy Polskie Radio. To jeszcze bardziej zniechęca do płacenia, bo wmawia się nam coś co nie jest prawdą. Radiowa Jedynka ma wśród rozgłośni największy zasięg i można jej słuchać w prawie każdym miejscu w kraju. Jej upadek jest po prostu niemożliwy bo głównie odbiłoby się to na reklamodawcach, którzy straciliby jedną z głównych metod dotarcia do widza.

Czy PR jest nadal potrzebne? Tak, ale potrzebuje gruntownej modernizacji, świeżych pomysłów na spełnianie, już wcześniej wspominanej, misji publicznej. Polskie Radio nadaje regularnie spektakle teatralne. W Europie tylko dwie stacje mają radiowy teatr. Tą drugą jest BBC. To jeden z przykładów na wyjątkowość Polskiego Radia. W Polsce jest duży sentyment do radia i miejmy nadzieję, że właśnie to pozwoli na stworzenie radia, które zasługuje na nasz abonament.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto