Przedsiębiorco - nie bagatelizuj doświadczenia z rozpakowywania przesyłki!

Materiał powstał we współpracy z pakujto.pl
Doświadczenie w rozpakowywaniu, czyli tak zwany "unboxing experience", zmienia się z wyróżnika marki w jej must-have. Co marki e-commerce muszą wiedzieć, aby dobrze zapakować swoje produkty?

Co to znaczy doświadczenie rozpakowywania?

Unboxing experience najłatwiej wytłumaczyć na przykładzie świąt Bożego Narodzenia (lub innego odpowiednika, gdzie otrzymuje się prezenty), opisując uczucia, które towarzyszyły nam jako dziecku w oczekiwaniu na ich nadejście.

A konkretnie - dzień przed "gwiazdką", kiedy to leżąc wieczorem w łóżku wiedzaiło się, że na drugi dzień coś dostaniemy. Nie do końca wiadomo co, ale, że będzie to dla nas, podpisane naszym imieniem oraz starannie przygotowane przez osoby, którym na nas zależy. Doznanie to jest na tyle mocne, że kształtuje nasze oczekiwania i wizje prezentów na całe życie. Spodziewając się prezentu, podświadomie liczymy na przeżycie jeszcze raz tych doznań z dzieciństwa.

Spodziewając się paczki z zamówieniem, czujemy podekscytowanie, które jest echem tego z dzieciństwa, gdy zbliżała sie pora otworzenia prezentów.

Jest to oczywiście bardziej odczuwalne w przypadku zamówienia czegoś, co nas osobiście uszczęśliwia, niż podczas rutynowych, praktycznych zakupów typu comiesięczna dostawa karmy i żwirku dla kota. Niemniej schemat pozostaje ten sam - w przypadku żwirku dla kota sposób jego zapakowania ma nawet większe znaczenie, gdyż tylko w ten sposób możemy wywrzeć wrażenie. Sam produkt nie zrobi tego za nas.

W związku z powyższym szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na dwie kategorie opakowań:

  • Opakowanie podstawowe: czyli takie, które ma fizyczny kontakt z Twoim produktem.
  • Opakowanie wtórne: czyli takie, z którym Twój klient wchodzi w pierwszą interakcję.

Kiedy wysyłasz produkty do swoich klientów, nie wysyłasz im już tylko pudełka z towarami – wysyłasz im również doświadczenie z obcowania z twoją marką.

Wraz z pojawieniem się mediów społecznościowych i vlogów „unboxingowych”, opakowania produktów stały się integralną częścią sukcesu zarówno małych, jak i dużych firm. Zapewnienie klientowi niesamowitego wrażenia z rozpakowywania jest absolutną koniecznością.

Potwierdzają to badania: 42,2% klientów uważa recenzje influencerów za użyteczne treści mające wpływ na wyrobienie opinii i decyzję o zakupie, z czego 13% szuka filmów z rozpakowywania, a tylko 6,1% zdjęć lub filmów przedstawiających produkt.

Dodatkowo badanie z 2013 roku wykazało, że atrakcyjne opakowanie stymuluje obszary mózgu odpowiedzialne za poszukiwanie nagrody, a te są związane z zakupami impulsywnymi.

Co pozytywne doświadczenie w rozpakowywaniu może zrobić dla Twojej marki

  • Pomaga Twojej marce opowiedzieć swoją historię.
  • Podtrzymuje lojalność klientów.
  • Daje szansę na stanie sie viralem i olbrzymie zasięgi.
  • Propsy u influencerów, przy czym pamiętaj, że każdy klient jest w pewnym sensie influencerem.

Jak stworzyć dobre wrażenie z rozpakowywania paczki dla klientów?

Obranduj swoje kartony lub inne opakowanie wtórne

Jeśli na pierwszy rzut oka nie jest jasne, od kogo pochodzi paczka, roztrwonione zostanie napięcie towarzyszące oczekiwaniu. Klient otworzy paczkę, która może zawierać wymarzoną rzecz przypadkowo, np. na progu domu. Gdyby była obrandowana, być może przedłużyłby sobie przyjemność, zabrał do pokoju i poświęcił jej wiele uwagi. Czujesz różnicę, prawda?

Nie przesadź z obrandowaniem swoich opakowań

"Overbranding" jest już zmora przemysłu odzieżowego, gdzie logo będzie niedługo większe niż samo ubranie. Aktualnie są one widoczne z każdej strony. Nie idź tą drogą, bo overbranding jest jak za słodki napój - mdli.

Załącz do opakowania extra-wkładki

Tzw. "inserts", czyli wkładki, to metoda ukierunkowana na zatrzymanie klientów. Mają one większy wpływ niż wysłanie tych samych informacji np. e-mailem. Przykład: kupon w opakowaniu dający 15% rabaty na następne zamówienie ma większą szansę skonwertować niż te same 15% rabatu wysłane jako kod na maila.

Nie musi być to rabat - mogą to być np. naklejki, które ucieszą dzieci odbiorcy. Zależy to już od twojego targetu.

Nie przesadź ze stopniem skomplikowania opakowania

Odpakowywanie 20 warstw nawet pachnącego i super pięknego papieru jest po prostu denerwujące. Lepiej zdecydować się na jedną warstwę praktycznej folii bąbelkowej w rolce niż iść w nadmiar ze względu na estetykę.

Używaj do pakowania materiałów podlegających recyklingowi i z recyklingu

Badania pokazują, że to coraz ważniejszy aspekt i powoli staje się nie opcją, a wymogiem. Jest już pokaźna grupa konsumentów, którzy po prostu nie kupią Twojego produktu, jeśli okaże się on w ich oczach zbyt kosztowny dla środowiska naturalnego. W pakujto.pl akurat dobrze to rozumiemy i nie łączymy w naszych opakowaniach materiałów, które z osobna podlegają recyklingowi, ale w zestawieniu już nie. Papier pakowy, skropak ze skrobi kukurydzianej lub inny eko wypełniacz do paczek ucieszy, a przynajmniej nie zrazi do twojej marki szczególnie młodszych, bardziej świadomych odbiorców.

Wyrównaj przedmioty w opakowaniu tak, aby były wizualnie przyjemne dla oka

Można by tu przytoczyć scenę z filmu "Praktykant", gdzie Anne Hathaway, właścicielka i CEO odzieżowego e-commerce tłumaczy pracownikom magazynu, jak ważne jest staranne złożenie papieru, w który owinięte są jej produkty, z perspektywy doświadczenia odbiorcy.

Darmowe próbki innych swoich produktów

Jedna z teorii głosi, że ostatecznym celem doskonałej obsługi jest zapewnienie powtarzalności transakcji. Bezpłatne próbki są doskonałym sposobem na zachęcenie do takiego zachowania.

Podsumowanie

Oczywiście jest mnóstwo innych sposobów na zbudowanie pozytywnego "unboxing experience", jednak my ograniczyliśmy się do tych najbardziej popularnych i sprawdzonych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto