Polska Organizacja Turystyczna, która prowadziła wizerunkową kampanię Polski przed mistrzostwami, w zgodnej opinii wielu ekspertów zrobiła to źle. POT, która jakby nie było jest organizacją rządową, podległą ministrowi sportu, rozpoczęła kampanię zaledwie rok przed Euro, według ekspertów o rok za późno. Była też ona źle adresowana i ograniczona jedynie do rynków: francuskiego, niemieckiego i brytyjskiego.
Prezes zarządu Almatur Mirosław Sikorski uważa, że zabrakło wielkiej medialnej kampanii w krajach biorących udział w turnieju, która mogłaby przyciągnąć do nas kibiców nieposiadających biletów na mecze. Krzysztof Łopaciński, wiceprezes Instytutu Turystyki, zwraca z kolei uwagę na źle ukierunkowaną i spóźnioną kampanię miast-gospodarzy turnieju. Według niego, młodych ludzi, a takimi w większości są kibice nie interesują zabytki i muzea, lecz raczej miejsca, gdzie można się dobrze zabawić. Sama zaś kampania prowadzona była dopiero w czasie trwania mistrzostw, a materiały promocyjne rozdawane były, gdy turyści zaplanowali już powrót do domu.
Mikołaj Piotrowski ze spółki PL.2012 przyznaje, że z dotychczas oszacowanych ok. 400 tys. kibiców, tylko kilkanaście procent spędziło w Polsce więcej niż jeden dzień. Dłużej przebywali tylko Irlandczycy i Włosi. A wcześniejsze szacunki mówiły, że na Euro 2012 przyjedzie 1-1,5 mln gości. Turniej nie przyniesie więc spodziewanych zysków ani branży hotelarskiej, ani gastronomicznej.
Kompletnym fiaskiem zakończył się program Polish Pass. Jest to usługa łącząca w jednym produkcie bilety na różne rodzaje komunikacji miejskiej i lotniczej, noclegi i ubezpieczenie. Doskonale zdała ona egzamin podczas poprzednich mistrzostw w Austrii i Szwajcarii. Według informatora dziennika Gazety Prawnej, zawinił brak promocji i pieniędzy na jej przeprowadzenie za granicą. Kibice często nie wiedzieli o istnieniu tej usługi.
Dominik Jung, koordynator Polish Pass z ramienia spółki PL.2012, porażkę tłumaczy tym, że nie miał w budżecie środków finansowych na promocję usługi za granicą. Z ustaleń Gazety Prawnej wynika jednak, że w dużej mierze spowodowała ją obawa o niepowodzenie. Euro 2012 dobiega końca. 28 czerwca z Warszawy wyjadą ostatni kibice. Trudno jednak liczyć, że półmilionowa rzesza fanów futbolu zdoła zapewnić Polsce turystyczne eldorado. Miało być tak dobrze, a wyszło jak zwykle.
Pomeczowe wypowiedzi po meczu Włókniarz - Sparta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?